Thursday, December 30, 2010

Demam Bola Sepak dah Sembuh...



Alhamdulillah, musim bola sepak Piala AFF telahpun melabuhkan tirainya dengan membawa kemenangan yg amat bermakna utk Malaysia. Berakhirnya perlawanan ini beerti sembuhlah sudah buat sementara waktu demam2 bola yg melanda peminat bola sepak tanah air..
Kenapa sembuh sementara? Iyelah.. nanti muncul musim bola, demam la balik..


Tringat kenangan ketika di hostel 5 tahun yg lalu... adik2 junior sanggup outing hostel scr 'haram' semata2 utk tgok bola di luar..! Umur mmg sedang gila bola, biasa la kn..

Kalau kes mcm ni, jgn tgok salah sbg yg salah aje.. mmg la outing haram tu salah..
sebab tu la pihak SEKOLAH kena berperanan juga..

Mslh pljr yg blaku semua bsebab... jd, sebagai profesionalist di sekolah..
pentadbir berperanan menyediakan bukan hanya keperluan, tp juga kehendak2 asas pljr yg tidak keterlaluan.
Contohnya, tv utk siaran langsung perlawanan bola sepak ni. Bukan setakat pljr, cikgu pn boleh join sekaki.. sekaki je ye.. hehe..

Nama pun sukan menyatukan rakyat..
Slogan kita, tanggungjawab kita.. kn..
Boleh memesrakan cikgu & pljr.. kan seronok tu..

Hmm... berbalik pd bola sepak ni, itulah.. dalam dunia ni, ia adalah 1 FENOMENA..

Majoriti lapisan umur, agama & kaum minat bola sepak..
Sebab tu jg, nk jd glamour skrg, selain jd artis.. jadilah footballer.. negeri or kebangsaan!

Sure dikagumi, diminati & digilai..

Kaum lelaki minat bola ni lain, minat bola sepak utk score & menang..
Tp kaum wanita minat bola ni lain, minat pemain bola nye..
Jgn mrh kakak2..
Pemerhatian & kajian x rasmi yg sy buat mcm tu la..
No la semua, tp sebahagian...
Sempat sy buka bbrapa facebook footballer kebangsaan..

Majoriti komen fanatik drp kaum hawa.. minat kehenseman... huhu..
No komen!

Natijahnya, player bola sepak ni ramai yg jdkan mereka idola..

Jadi, footballer amat berperanan utk tunjuk t/laku yg terbaik utk peminat2 bola sepak.

Bukan hanya para peminat bola, tp juga peminat mereka!...

1 lg isu yg mbabitkan footballer ni ialah soal masa depan.

3 org bapa saudara sy sendiri adalah pemain bola sepak negeri pahang pd era 90-an..
(Sy je yg tak masuk dgn bola ni.. hehe)
Skrg, semua bw haluan masing2...

Seorang, kontraktor yg berjaya memiliki mercedes.. hasil perniagaan..

Seorang lg, pegawai di perodua yg berjaya memiliki serena

& lg seorang, ikut jejak sebagai bakal kontraktor yg berjaya memiliki honda..

Bukan soal kereta yg ingin ditonjolkan, tp hanyalah sebagai metafora berkarya!

Jd itulah, soal masa dpn pemain bola sepak ni yg jd taruhannya..

Ketika masih berbisa, memang senantiasa dipuja...
Setelah tinggal sisa??
Dibiarkan begitu sahaja...

Thats y, knp mereka perlu punya perancangan masa depan yg teliti & mantap!

Gunakan pendapatan mewah masa tgh ’laku’ utk menjana masa depan yg baik..


InsyaAllah, mcm2 boleh dibuat..
Bisnes ke.. sambung bljr ke.. or whatever..
Yang penting, kalian tidak hanya dipuja ketika di puncak

Namun tetap dibanggakan walau telah beralih arah 1 hari nanti..
InsyaAllah..


Walauapapun, sukan menyatukan rakyat!

Buktinya, jurulatih K. Rajagopal seorang yg berbangsa India..
Anak2 buahnya Melayu.. 1 Malaysia.. cantikkan??

Media & org2 besar bola sepak sering mbicarakan isu halatuju bola sepak negara..

Tapi berapa ramaikah antara kita & mereka yg mbincangkan isu halatuju pemain bola sepak negara..

Bukankah soal modal insan dlm bola sepak ini byk kepentingannya?

Segala2nya bermula dgn individu.. jika positif, aka positiflah persekitarannya.

Bebas dadah, bebas isu2 sosial & sabagainya..


Malaysia bukan hanya ingin menjadi benih dlm menumbuhkan pemain bola sepak yg handal, malah jg seorang pemain yg berkarisma..

Ermm.. nk ckp isu karisma ni panjang la pulak nanti..
Akan kita bincangkan utk ptemuan yg akan dtg..

InsyaAllah..
Doakan jari jemari ini sihat walafiat ye...

p/s: rakan2 yg bkunjung jgn lupa komen ye.. di chat box sebelah ni >>> nampak x?? hehe



Friday, December 17, 2010

Salam bertemu kembali..




Hmm.. lama sungguh rasanya jari jemari ini tidak melantun di atas key board lattop utk memberi sedikit input dlm laman blog peribadi ini..
Mungkin diri ini bukan blogger sejati agaknya.. Mungkin...

Sedar x sedar jg dh hampir 3 bulan diri ini bergelar siswazah..

Graduan keluaran universiti tercinta, UMS (Universiti Malaysia Sabah)..
Bukan usm, unimas ataupun universiti malaya cawangan sabah... huhu.

nama2 yg sering disebut oleh yg tidak tahu.
xpalah, mereka tidak tahu. Jadi tanggungjawab yg tahu utk beritahu.. x gitu?

Ya, hidup ini penuh dengan kemungkinan,
Kemungkinan yg mendatang tidak pernah terduga.. pada saat usia akan melonjak setahun lg pd 2011, fikiran masih tertanya2 sampai bila soal duniawi menjadi peneraju diri ingin sekali rasa di hati utk sepenuhnya memiliki hidup sendiri & sepenuhnya berdikari, menghamba diri pd Ilahi.. itu sudah mesti!

Semalam waktu ke kmc (kuantan medicare centre), terserempak di lif dengan 1 keluarga yg berseri2 wajahnya setelah baru sahaja menerima ahli baru..
sempat mata ini mengerling ke arah bayi yg didukung & didakap dgn penuh kasih syg..
fuh.. sungguh comel sekali dgn warna muka yg masih merah..

Sedang si ibu masih berkerusi roda. masih lemah setelah berjuang utk melahirkan seorang lg khalifah di muka bumi Allah swt ini...

Tak sabar rasanya utk menghadapi saat2 dan situasi seperti itu..

Memandangkan diri ini memang suka akn kanak2 kecil..

Bila la saat itu ya..
hanya Allah empunya waktu & masa memilik segala jawapan kepada semua pertanyaan..
Cuma skrg ini, diri perlu kuat & teguh..
setegar karang di persada lautan untuk terus menongkah arus & mencorakkan kehidupan.

Ya Allah, bantulah hamba mu ini utk terus kuat!... amin..

Monday, October 25, 2010

syaitan pun terkejut!

by Anas Abdullah on Friday, October 1, 2010 at 1:26am

Ada seorang manusia yang bertemu dengan syaitan di waktu subuh.

Entah bagaimana awalnya, akhirnya mereka berdua sepakat mengikat tali persahabatan.

Ketika waktu subuh berakhir dan orang itu tidak mengerjakan solat,

maka syaitan pun sambil tersenyum bergumam, "Orang ini memang boleh menjadi sahabatku..!"

Begitu juga ketika waktu Zuhur orang ini tidak mengerjakan solat,

syaitan tersenyum lebar sambil membatin, " Rupanya inilah bakal teman sejatiku di akhirat nanti..!"

Ketika waktu asar hampir habis tetapi temannya itu dilihatnya masih juga asik dengan kegiatannya, syaitan mulai terdiam......

Kemudian ketika datang waktunya maghrib, temannya itu ternyata tidak solat juga, maka syaitan nampak mulai gelisah,

senyumnya sudah berubah menjadi kecut. Dari wajahnya nampak bahwa ia seolah-olah sedang mengingat-ngingat sesuatu.

Dan akhirnya ketika dilihatnya sahabatnya itu tidak juga mengerjakan solat Isya', maka syaitan itu sangat panik.

Ia rupanya tidak boleh menahan diri lagi, dihampirinya sahabatnya yang manusia itu sambil berkata dengan penuh ketakutan,

"Wahai sahabat, aku terpaksa memutuskan persahabatan kita !"

Dengan keheranan manusia ini bertanya, "Kenapa engkau ingkar janji bukankah baru tadi pagi kita berjanji akan menjadi sahabat ?".

"Aku takut !", jawab syaitan dengan suara gemetar. "Nenek moyangku saja yang dulu hanya sekali membangkang pada perintah-Nya, iaitu ketika menolak disuruh sujud pada "Adam", telah dilaknat-Nya; apalagi engkau yang hari ini saja kusaksikan telah lima kali membangkang untuk bersujud pada-Nya (Sujud pada Allah). Tidak terbayangkan olehku bagaimana besarnya murka Allah kepadamu !", kata syaitan sambil beredar pergi.

Wednesday, October 20, 2010

GOLONGAN MANUSIA YANG DIMUSUHI SYAITAN

Wahad bin Munabbih meriwayatkan ketika nabi berdialog dengan iblis atas perintah Allah, Iblis menyatakan musuh-musuhnya di kalangan umat Nabi Muhammad terdiri dari 15 golongan:
1. Engkau sendiri (yakni Nabi Muhammad)
2. Raja-raja yang adil.
3. Orang kaya yang merendah diri.
4. Saudagar yang jujur.
5. Ulamak yang khushuk.
6. Orang Islam yang suka menasihati orang.
7. Orang beriman yang pemurah.
8. Orang yang bersungguh-sungguh hatinya ketika meminta ampun.
9. Orang selalu menghindar dirinya dari sesuatu yang haram.
10. Orang yang selalu dalam keadaan berwuduk.
11. Orang yang selalu bersedekah.
12. Orang yang selalu berbuat baik kepada orang lain.
13. Orang yang tidak pernah menolak membantu orang yang membaca Al Quran.
14. Orang yang selalu membaca Al Quran.
15. Orang beriman yang mengerjakan solat tahajjud ketika orang lain nyenyak tidur.

Monday, October 18, 2010

Kaya Ibadat di Dunia, namun Muflis di Akhirat??

DARIPADA Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:
“Tahukah kamu, siapakah gerangan orang yang muflis itu ?”
Lalu jawab sahabat: “Pada pandangan kami, orang yang muflis itu ialah mereka yang tidak mempunyai wang dan harta?”

Lantas Baginda bersabda:

“Sesungguhnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah mereka yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat. Dia juga (dalam masa yang sama) datang dengan membawa dosa menghina, menyakiti orang, memakan harta orang lain, menumpahkan darah (membunuh), dan memukul orang.

“Lalu diberi segala kebajikan itu kepadanya dan ini adalah kebajikan-kebajikannya. Maka jika telah habis pahala kebajikannya sebelum dapat dibayar kepada orang yang menuntutnya (orang yang dihina, disakiti dan dizaliminya ketika di dunia dulu), maka dosa-dosanya itu akan dilemparkan kepadanya, lalu dia kemudiannya dicampakkan ke dalam api neraka.”
(Hadis riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis itu, dapat kita fahami bahawa golongan yang menjadi muflis pada akhirat adalah berasal daripada orang yang memiliki pahala yang banyak. Bagaimanapun, semua pahala ibadat mereka itu habis kerana digunakan sebagai bayaran ganti rugi kepada insan yang pernah disakiti, dikhianati, dihina, dibunuh atau dizaliminya.

Alangkah ruginya golongan muflis ini. Ganjaran pahala yang mereka kumpul dengan mengerjakan bermacam ibadat, akhirnya menjadi barang tukaran kerana denda yang perlu mereka bayar disebabkan kesalahan mereka terhadap orang lain.
Meskipun kita malu jika isytiharkan muflis di dunia ini, namun kita masih lagi beruntung kalau dibandingkan dengan situasi muflis di akhirat. Jika muflis di dunia, masih ada lagi orang yang bersimpati dan dapat membantu kita. Tetapi bagaimana pula hal keadaan kita apabila muflis di akhirat? Siapakah yang akan bersimpati? Siapakah yang bakal menolong kita dan siapakah pula yang akan menyelamatkan kita dari azab seksaan neraka Allah?

Kuat beribadah dan memiliki pahala yang banyak tidak menjamin terpeliharanya seseorang itu daripada azab Allah jika pada masa sama dia masih melakukan penganiayaan, penindasan dan kezaliman kepada insan lain.
Firman Allah bermaksud: “Pada hari itu Kami akan tutup mulut mereka dan tangan mereka memberitahu Kami (mengenai kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi terhadap apa yang sudah mereka perbuatkan (ketika hidup di dunia)?”
(Surah Yaasin, ayat 65).

Selain itu, kita juga diingatkan agar bertanggungjawab terhadap amanah keluarga iaitu isteri dan anak-anak. Dibimbangi di akhirat kelak, mereka akan menuntut segala pertanggungjawaban yang tidak kita tunaikan kepada mereka.

Tanggungjawab memberi mereka ilmu, pendidikan, perlindungan, makanan, kesihatan dan sebagainya akan dipersoalkan kepada kita sama ada terlaksana atau terabai.Jika kita perhatikan realiti hari ini, berapa ramai ibu bapa yang selalu solat berjemaah di masjid, mendengar ceramah, menghadiri kelas pengajian agama dan melakukan pelbagai amal kebajikan, sedangkan anak mereka terbiar tanpa mendapat pendidikan agama sempurna, terbabit dengan jenayah, gejala sosial, maksiat dan kegiatan kemungkaran?

Golongan ibu bapa seperti ini mengerjakan amal ibadat dengan penuh kesungguhan, tetapi mereka beribadah dalam situasi yang kurang bijak. Mereka lupa bahawa tanggungjawab memberikan pendidikan agama terhadap anak-anak juga ibadat besar dan mulia.

Jika amanah dan tanggungjawab ini sengaja dibiarkan terabai, dikhuatiri ia akan menjadi penghalang untuk seseorang hamba itu memasuki syurga Allah, walaupun memiliki banyak pahala hasil daripada amal ibadatnya.


wallahualam. moga kita semua mendapat iktibar.
perkongsian ilmu bersama dgn hamba Allah...

Saturday, October 16, 2010

9 Sebab Hati Tidak Bahagia..

Hmm.. mungkin dlm perkongsian kali ini menjawab serba sedikit persoalan mengapa hati kita kurang @ tidak bahagia...

Antara 9 sebab utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah
Sifat pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam
Sifat dendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki
Amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain perkara dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama). Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah, tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia

5. Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut... walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis juga... lagipun org tamak selalu rugi.. Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak
Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji.
Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn apa yg kita ada..

9. Cinta dunia
Tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan tetapi ialah sifat MAZMUMAH.

Perkongsian ilmu bersama Ust. Aziran MatNor

Dosa Besar menurut Al-Quran...

1. Syirik (Menyekutukan Allah SWT)
Tentang hal ini Allah SWT berfirman

"Sesungguhnya Allah tidak akan
mengampuni dosa syirik, dan Dia
mengampuni segala dosa yang selain dari
(syirik) itu, bagi siapa yang
dikehendaki- Nya". (An Nisaa: 48).

Dan Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya orang yang mempersekutukan
(sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah
mengharamkan kepadanya surga". (Al
Maaidah: 72)

2. Berputus asa dari mendapatkan rahmat
Allah SWT.

Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Sesungguhnya tiada berputus
asa dari rahmat Allah, melainkan kaum
yang kafir"".(Yuusuf: 87).

3. Merasa aman dari ancaman Allah SWT.

Tentang hal ini Allah SWT berfirman:
”Tiadalah yang merasa aman dari azab
Allah kecuali orang-orang yang merugi."
(Al A'raaf: 99)

4. Menderhaka kepada kedua orang tua.
Kerana Allah SWT memurkai orang yang
menderhaka kepada kedua orang
tuanya sebagai orang yang jabbaar syaqiy
'orang yang sombong lagi celaka'.
Tentang hal ini Allah SWT berfirman:"Dan
berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak
menjadikan aku seorang yang sombong lagi
celaka". (Maryam: 32).

5. Membunuh.

Tentang hal ini Allah SWT berfirman:

"Dan barangsiapa yang membunuh seorang
mu'min dengan sengaja, maka balasannya
ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya".
(An Nisaa: 93).

6. Menuduh wanita baik-baik berbuat zina.
Tentang hal ini Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya orang-orang yang menuduh
wanita-wanita yang baik-baik, yang
lengah lagi beriman (berbuat zina),
mereka kena laknat di dunia dan akhirat,
dan bagi mereka azab yang besar". An
Nuur: 23)

7. Memakan riba.

Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Orang-orang yang makan
(mengambil) riba tidak dapat berdiri
melainkan seperti berdirinya orang yang
kemasukan syaitan lantaran (tekanan)
penyakit gila". (Al Baqarah: 275)

8.Lari dari medan pertempuran.

Maksudnya, saat kaum Muslimin diserang
oleh musuh mereka, dan kaum Muslimin
maju mempertahankan diri dari serangan
musuh itu, kemudian ada seseorang
individu Muslim yang melarikan diri dari
pertempuran itu. tentang hal ini Allah
SWT berfirman:"Barangsiapa yang
membelakangi mereka (mundur) di waktu
itu, kecuali berbelok untuk (siasat)
perang atau hendak menggabungkan diri
dengan pasukan yang lain, maka
sesungguhnya orang itu kembali dengan
membawa kemurkaan dari Allah, dan
tempatnya ialah neraka Jahannam. Dan
amat buruklah tempat kembalinya". (Al
Anfaal: 16)

9. Memakan harta anak yatim.

Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Sesungguhnya orang-orang yang
memakan harta anak yatim secara zalim,
sebenarnya mereka itu menelan api
sepenuh perutnya dan mereka akan masuk
ke dalam api yang menyala-nyala
(neraka)". (An Nisaa: 10)

10. Berbuat zina.
Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Barangsiapa yang melakukan
demikian itu, niscaya dia mendapat
(pembalasan) dosa (nya), (yakni) akan
dilipat gandakan azab untuknya pada hari
kiamat dan dia akan kekal dalam azab
itu". (Al Furqaan: 68-69)

11. Sumpah palsu.
Yaitu jika seseorang bersumpah untuk
melakukan sesuatu perbuatan, namun
ternyata ia tidak melakukan perbuatan
itu. atau ia bersumpah tidak akan
melakukan sesuatu perbuatan, namun
nyatanya ia kemudian melakukan perbuatan
itu. Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Sesungguhnya orang-orang yang
menukar janji (nya dengan) Allah dan
sumpah-sumpah mereka dengan harga yang
sedikit, mereka itu tidak mendapat
bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah
tidak akan berkata-kata dengan mereka
dan tidak akan melihat kepada mereka
pada hari kiamat dan tidak (pula) akan
mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang
pedih". (Ali Imraan: 77 )

12. Meminum khamar [minuman keras].
Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Sesungguhnya (meminum)
khamar, berjudi, (berkorban untuk)
berhala, mengundi nasib dengan panah,
adalah perbuatan keji termasuk perbuatan
syaitan. Maka jauhilah
perbuatan-perbuatan itu agar kamu
mendapat keberuntungan" . (Al Maaidah: 90).

13 Meninggalkan solat.
Tentang hal ini Allah SWT
berfirman:"Apakah yang memasukkan kamu
ke dalam Saqar (neraka)?" Mereka
menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk
orang-orang yang mengerjakan solat".
(Al Muddats-tsir: 42-43 )

14. Melanggar perjanjian dan memutuskan
tali silaturrahim.

Kerana ikatan silaturrahim adalah salah
satu ikatan yang diperintahkan oleh
Allah SWT untuk disambung. Tentang hal
ini Allah SWT berfirman:"(iaitu)
orang-orang yang melanggar perjanjian
Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan
memutuskan apa yang diperintahkan Allah
(kepada mereka) untuk menghubungkannya
dan membuat kerusakan di muka bumi.
Mereka itulah orang-orang yang rugi".
(Al Baqarah: 27 )


moga kita semua mendapat iktibar drp perkongsian ini...
kerna adakalanya, kita sendiri tidak sedar akan perbuatan kita sehari-harian yg sebenarnya menduakan ALLAH..
Allahuakbar, Subhanallah, Walhamdulillah!

Friday, October 1, 2010

5 Ujian Allah SWT sebagai tanda Allah Mencintai kita


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs306.snc3/28926_123172877705950_100000397150189_185167_356423_n.jpg

تبسم فإن الله ما أشقاك إلا ليسعدك

1- Senyumlah… Sesungguhnya apa yang bebankan atau menyusahkan kita, adalah untuk membahagiakan kita.


وما أخذ منك إلا ليعطيك

2- Apa yang Allah SWT ambil dari kita adalah akan dianugerahkan di Akhirat kelak.


وما أبكاك إلا ليضحكك

3- Apa yang Allah SWT menyebabkan kita menangis, adalah kerana Allah ingin melihat kita ketawa di akhirat kelak.
وما حرمك إلا ليتفضل عليك

4-Apa yang Allah SWT haramkan untuk kita adalah supaya kita mendapat kebaikkan daripadanya.


وما ابتلاك إلا لأنه يحبك

5-Apa yang Allah SWT turunkan atau timpakan bala adalah tanda Allah SWT mencintai kita.


جعلك الله ممن نادى بهم الملائكه قائلاً: إني أحب فلان فأحبوه

Semua mereka yang menerima bala atau ujian Allah SWT, Allah SWT akan arahkan Malaikat untuk menjemput kita di Akhirat kelak dengan FirmanNya :

Sesungguhnya Daku mencintai si fulan kerana Si fulan telah terbukti mencintai Daku.

Thursday, September 16, 2010

Perkara Ajaib Tersembunyi di Dalam Minda

Apakah anda bersetuju jika dikatakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”


2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya


Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhkan, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri. Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.

5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

Dipetik daripada buku “Membina Imaginasi Cemerlang”, ms 123-126.

Friday, August 20, 2010

Tanda2 Kematian....

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami
getaran tau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula
mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat
Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi Kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak... may ALLAH SWT bless you.

Saling berpesan2lah sesama kita.....

Jenis dan Hikmah di dalam Marah

MARAH salah satu daripada sifat mazmumah (tercela) yang dibenci ALLAH SWT dan Rasul. Marah akan menimbulkan sifat keji lain, seperti dendam, dengki, sombong dan angkuh. Ja’far bin Muhammad berkata: “Marah itu kunci segala kesalahan (kekejian).”

Marah juga adalah sifat semulajadi insani. Boleh jadi kemarahan yang ditunjukkan membawa kebaikan atau kecelakaan. Pada permulaan marah, ia bagaikan isyarat awal untuk membetulkan keadaan. Namun, apabila kemarahan didahulukan jauh daripada mengingati ALLAH, maka ia bertukar menjadi kebinasaan.

Berbeza sifatnya apabila marah dalam hal dan keadaan sesama akidah. Namun dibezakan disebabkan ketiadaan persefahaman dalam perkara-perkara khilafiah. Paling malang, apabila ada pihak yang berlebih-lebihan berprasangka sesama mukmin disebabkan suaranya tidak didengar atas urusan agama. Marah boleh menjatuhkan seseorang kepada keadaan kufur. Marah boleh jadi mengakibatkan kemusnahan “akidah”, apabila masalah khilafiah terus dibahas dalam keadaan “marah” dan tidak tahu usul agama.

Psikologi Manusia

Manakala di dalam kaedah psikologi manusia, terdapat beberapa jenis kemarahan yang berlaku di kalangan manusia. Keributan yang berlaku adalah tanpa sebarang amaran itulah yang dinamai sebagai:

a) Sudden Anger (Marah Mengejut)
-Individu yang mengalaminya mudah hilang sabar, sentiasa melahirkan “marah”, hatta dalam sekecil-kecil perkara. Namun, individu ini didapati cepat reda dan berasa menyesal. Walaubagaimnapun, alangkah indahnya apabila nafsu yang mengajak kepada kecelaan “marah” dapat dimulai dengan bacaan “Basmallah”.


b) Shame-based Anger
- Seorang yang sangat sensitif dengan suasana semasa.
- Tidak dapat tahan marah bila dikritik, diperleceh atau diketepikan. Beliau lebih gemar merasa betul atas segala tindakan tanpa penafian orang lain.

c) Deliberate Anger
- Percaya bahawa dengan menunjukkan kemarahan segala kemahuan
dan kehendak akan dipenuhi. Jenis begini tidak peduli untuk melanggar etika, undang-undang yang sedia ada asal matlamat digapai, haram katanya tidak mengapa.
- Suka memanipulasi, membuli & menguasai orang lain.
- Berpuas hati & megah sekiranya orang yang dimarahi berasa
tersinggung & sedih.

d) Addictive Anger (Ketagihan Marah)
- Menjadi ketagih untuk marah apabila berada dalam ketagihan & tidak
dapat menahan kemarahan.
- Ada kaitan dengan ketagihan arak & dadah.

Kemarahan yang meluap-luap dilupai akan memburukkan wajah pemarah, menyempitkan salur darah, disebabkan berlumba-lumbanya syaitan di dalam salur darah untuk menyucuk butir-butir kata dan tindakan penuh mazmumah. Maka lahirlah kemarahan yang disorak-sorai oleh syaitan laknatullah.

Renungilah dan hayatilah firman ALLAH SWT:

“Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa besar serta perbuatan keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya.”

[Surah al-Syura ayat 37]

Monday, August 16, 2010

Coretan ku....

Alhamdulillah, lafaz syukur tidak terhingga di ungkapkan kepada Yang Maha Esa kerana masih lagi berkesempatan menghembuskan nikmat nafas yg tiada galang gantinya. Bersempena dgn 'penghijrahan' yg berlaku pd diri ini juga, telah menghijrahkan 'Salam Bawah Bayu' diberi transformasi & penjenamaan baru yakni 'Salam Darul Makmur'...
Ya, negeri tanah tumpahnya darahku.. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri...

Namun begitu, tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain, pada bulan yg mulia ini telah membawa ku ke suatu daerah kenangan lampau yg sukar untuk dilupakan. manakan mungkin memadamkan segala nostalgia yang telah tersimpul rapi & amat kukuh terpahat di sanubari sepanjang 3 tahun berada di negeri bawah bayu yang disayangi...

Sabah, sebuah negeri yg mendapat ilham namanya dari sejenis pisang 'saba', memungkinkan berbagai andaian berlegar dlm pemikiran semua terutama bg yg masih belum brkesempatan menjejak kaki ke negeri indah itu. tak perlulah disebutkan apakah andaiannya (tepuk dada, tanya hati)..

Namun bg diri ini yg telah menjadi sebahagian daripada warga angkat tanah bawah bayu ini genap 3 tahun yg lalu, telah mewujudkan suatu perasaan kasih dan sayang terhadap indahnya ciptaan tuhan di situ..

Kegagahan Gunung Kinabalu yg terpasak megah, lambaiannya seolah-olah tersenyum kelihatan jelas dari Canselori UMS.
Alunan ombak Laut Cina Selatan dan desiran pasir pantai di UMS bak hamparan permaidani biru yang sedang menanti menapaknya anak2 kecil yg dahagakan pengalaman sepertiku...
Ia mengingatkan tentang Kursus pertama yg pernah dilalui dalam dunia berprogram di UMS... rentetan peristiwa brgelar mahasiswa UMS berlanjutan hinggalah apabila diri ini diberi peluang sebesar-besarnya oleh rakan2 mahasiswa dlm dunia kepimpinan pelajar iaitu sebagai ahli majlis perwakilan pelajar sesi 2008/2009. T,kasih kpd Allah krn telah mengantarakan para hambanya dlm menyokong diri ini...


Banyak sebenarnya pkara yg nk dikongsikan dlm ruangan yg terhad ini. Setiap idea berlumba & terus berlumba utk menjuarai tinta yg tidak seadanya.. Diri ini cuba mendahului mana yg perlu didahulukan...

Insyaallah akan ketemu lagi dalam tinta bicara yg akan dtg..

sekian, salam ramadhan.
Alhamdulillah.. sedar x sedar dah banyak hari kita menunaikan ibadah puasa sebagaimana yang diwajibkan ke atas semua umat yang bernama islam yang lain. Hampir 3 bulan juga sy bertugas sebagai pendidik sementara di salah sebuah sekolah di Kuantan.
Syukur pd Ilahi kerana sentiasa mewujudkan peluang2 yg baru untuk diri ini dalam membina dan memperkukuh potensi diri. Cuma mungkin diri ini yang tidak mampu untuk mengungkapkan sepenuh rasa syukur kepadaNya..
Pastinya dengan apa yng ditempuh ini akan mempertingkatkan kematangan diri samada dari segi usia mahupun pemikiran. Biarlah ianya seiring berdua dengan sama-sekali tidak mengenepikan aspek keimanan kpdNya.

Sempena bulan Ramadhan yang teramat mulia ini, ingin ku ungkapkan lafaz syukur yg tidak terhingga kpd Mu Ya Allah....

Alhamdulillah.
Salam Ramadhan..

Thursday, April 1, 2010

Antara yang menarik sepanjang di UMS....

UMS Peak Team


Sahabat2 pimpinan mpp ums 0809

Rumah Yayasan Suria, Kota Kinabalu...



SMK Kuhara, Tawau

macam x berapa betul... tp ini lah realiti di Egypt - musim sejuk

Di Telaga Nabi Musa

Bahrain...

Pulau Manukan, Sabah....

Gotong-royong berbuka puasa mpp 0809...

Tuesday, March 16, 2010

Tanda2 Kematian Mulia...

Pernahkah kita meminta supaya kita dimatikan dengan penutup yang baik 'husnul khatimah'?

Sebenarnya bukan kena minta sahaja tetapi kena buru dan kena cari. Kali ini kita bincangkan tanda-tanda mati husnul khatimah. Antara tanda mati husnul khatimah ialah:

1. Mengucapkan kalimah syahadah ketika wafat. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalam syurga." (Hadis Riwayat Hakim)


2. Ketika wafat dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: "Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya." (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas'ud)

3. Wafat pada malam Jumaat. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

"Tidaklah seorang Muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur." (Hadis Riwayat Ahmad)

4. Mati syahid di dalam medan perang.

5. Mati dalam peperangan fisabilillah.

Rasulullah bersabda, maksudnya: "Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid di antara kalian?

Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah yang kami anggap sebagai orang yang mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh di jalan Allah.

Baginda bersabda: "Kalau begitu umatku yang mati syahid sangatlah sedikit."

Kalangan sahabat kembali bertanya: "Kalau begitu siapa sajakah dari mereka yang mati syahid wahai Rasulullah?"

Baginda menjawab: "Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah, yang mati sedang berjuang di jalan Allah dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut (iaitu disebabkan penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar atau sejenisnya), dialah syahid dan orang-orang yang mati tenggelam, dialah syahid."(Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)

6. Mati disebabkan penyakit kolera. Mengenai ini banyak hadis Rasulullah s.a.w meriwayatkan antaranya sebagai berikut:

Rasulullah bersabda, maksudnya: "Penyakit kolera adalah penyebab mati syahid bagi setiap Muslim." (Hadis riwayat Bukhari, ath-Thayalusi dan Ahmad)

7. Mati kerana tenggelam.

8. Mati kerana tertimpa runtuhan/tanah.

Dalil dari dua perkara di atas adalah berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: "Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)

9. Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak.

10. Mati terbakar.

11. Mati kerana penyakit busung perut.

Mengenai kedua perkara ini banyak sekali riwayat dan yang paling masyhur adalah dari Jabir bin Atik secara marfu': "Kalangan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah syahid." (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad)

12. Mati kerana penyakit Tubercolosis (TBC).

Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Mati di jalan Allah adalah syahid dan perempuan yang mati ketika melahirkan adalah syahid, mati kerana terbakar adalah syahid, mati kerana tenggelam adalah syahid, mati kerana penyakit TBC adalah syahid dan mati kerana penyakit perut adalah syahid." (Hadis riwayat Thabrani)

13. Mati kerana mempertahankan harta dari perompak. "Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya (dalam riwayat lain; Sesiapa menuntut hartanya yang dirampas lalu ia terbunuh) adalah syahid." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, an-Nasa'i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

14. Mati dalam membela agama dan jiwa. "Sesiapa mati terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid."

15. Mati dalam berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur)."

16. Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh. Semoga kematian kita dalam husnul khatiimah.

Tuesday, February 16, 2010


Ramai juga orang yang gagal dalam pergaulan kerana menyimpan perasaan BENCI dalam hati mereka. Tuhan itu maha adil. Perasaan BENCI dalam diri kita akan menyebabkan ramai orang mudah BENCI terhadap kita. Misalnya, orang yang memBENCI ibu bapanya mungkin akan diBENCI oleh rakan-rakannya. Contoh je ye... :-)

Justeru hapuskanlah segala perasaan BENCI daripada kita agar kita mudah menjalin hubungan dengan orang lain.


Kaedah Mengikis Benci!


Cara yang terbaik untuk mengikis benci ialah dengan memaafkan semua orang sebelum tidur malam (mcm kanda selalu pesan :-). Jika setiap malam sebelum tidur kita sentiasa mencuci muka, memberus gigi, membersihkan diri dan mengibas tempat tidur, tidak bolehkah kita mencuci hati kita dengan
memaafkan semua orang sebelum tidur?
Pengalaman secara peribadi kanda sendiri menunjukkan bahawa dengan memaafkan semua orang sebelum tidur, kita akan dapat membersihkan hati serta menenangkan fikiran dan mudah menjalin hubungan baik dengan orang lain.

Faktor-faktor Yang Boleh Merangsang Kehebatan Dalam Pergaulan

Antara faktor yang menyebabkan kita mudah berinteraksi dengan orang lain dan orang lain mudah tertarik kepada kita ialah:

1) Jaga solat dan lakukan ibadah-ibadah khusus dan umum yang lain.

2) Sentiasa bersangka baik terhadap semua orang (walaupun kita perlu berwaspada setiap masa).

3) Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling kita.

4) Banyakkan bersedekah, samada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan.

5) Sentiasa memperbanyakkan sabar. Nabi s.a.w. pernah berpesan supaya mencari 144 sebab sebelum kita memarahi orang.

6) Sentiasa ceria apabila berjumpa dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.

7) Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang -menyayangi antara satu dengan yang lain.

8) Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan menyebabkan orang lain rasa mual terhadap kita.

9) Amalkan sunnah-sunnah harian setiap masa dan insyaAllah orang lain akan tertarik kepada kita.

10) Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan apabila mengingati mati.

11) Sentiasa syukur dan redha atas pemberian Allah swt.

12) Sentiasa memberi salam dan ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.

13) Pamerkan simpati kepada setiap individu-individu yang memerlukan simpati dan perhatian.

14) Jadilah pendengar dan kawan yang setia.

15) Sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan kelemahan atau keburukan orang lain.

16) Sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan iringi perpisahan dengan doa.


Terlebih Dahulu, sama2 kita Baiki Diri!

Untuk menarik perhatian orang lain terhadap diri kita, kita perlu terlebih dahulu menyayangi dan memperbaiki diri kita. Orang yang mengasihi dirinya tidak akan melakukan sebarang kegiatan yang boleh mensabotaj dan merosakkan dirinya.
Setiap tindak-tanduknya akan dilakukan secara berhikmah dan sentiasa memikirkan perasaan orang lain.

Ingatlah pesanan seorang sarjana:

"Orang tidak kisah setakat mana yang anda tahu (berilmu), sehinggalah mereka tahu yang anda kisah terhadap mereka"

Saturday, February 13, 2010

Welcome 23! :-)



Antara kejutan yg tak disangka.... thanks!





Antara watak2 kejutan...

tQ to kanda tQah & Azhar... Saperi n cek tOn jg :-)


Tun Azrul & wayang "om"nya...


Makan malam "Happy 23" di Restoran Berputar, Menara Tun Mustapha
tQ to tun azrul & tun kanda iQa!


Anyway, t.kasih tidak terhingga kanda ucapkan kepada shbt2 yg trlibat samada secara langsung mahupun tidak dlm mnjayakan majlis tidak trduga ini!
Moga kita semua dalam rahmatNya sntiasa...
makin brtambah usia, makin bkurang tempoh di dunia fana ini
watak paling UTAMA yg sntiasa beraja di hati...
Ayahanda Ibrahim Wahi
Bonda Habshah Hussin
Adinda Nur Shahira Ibrahim
Adinda Mohd Shafiq Ibrahim
sayang semua!!






Sunday, February 7, 2010

Tips Mengurangkan Stress ;-)

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur’an
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah
Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah
Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan- Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan
Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat
Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8.) Menangis dengan sepuas hati
Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri
Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri
“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya..

selamat mencuba!

Saturday, February 6, 2010

Kelebihan Ayat Kursi

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Quran sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."

Berkata Anas bin Malik, "Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?"

Sabda Rasulullah S.A.W, " Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat."

Umat-umat dahulu hanya sedikit saja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul. Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Quran, hadis dan sunnah Rasul kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.

Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Kehebatan ayat ini telah diterangkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.

Begitu juga dengan surah al-Falaq, surah Yasin dan banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang mempunyai keistimewaannya. Setiap isi al-Quran itu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita umat Islam, janganlah ada sedikit pun keraguan tentang ayat- ayat al-Quran, hadis Nabi dan sunnah Baginda S.A.W. Keraguan dan was-was itu datangnya dari syaitan.

Friday, February 5, 2010

Program Pertama Selepas Bergelar "Tun"... = mantan :-)


"Program Ceriakan Hidupmu, anjuran PR-Siswa, UMS"

Sesi Taa'ruf kanda style


Tak kenal, x cinta... dinda!

Baca apa tu?... nyanyi la..


Sesi wajib... "terapi kanda"

Senyum...:-)



Tahniah...

bangun semua... hehe

minum petang... :-)

Kenangan terindah bersama peserta :-)

Saturday, January 30, 2010

Atasi kesusahan, kesempitan dengan banyak beristighfar

RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka." (Hadis riwayat Abu Daud)

Islam menggalakkan kita memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah SAW sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda adalah rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.

Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadanya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.

Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget