Tuesday, November 29, 2011

Amalan bersama...


Assalamualaikum,

"Au zubillah himinashsyaitan nirrajim ...
bismillahirrahmannirrahim"

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.

  • Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahuahad. Allahussamad. Lam yalid walam yu-lad. walam yakul lahu kufuwanahad.) sebanyak 3 kali.
  • Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut.
  • Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap diakhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.
  • Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
  • Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya :Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangka masa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Umar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengkhatam Qur'an dalam begitu cepat.Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.
  • Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.
  • Sabda Rasulullah SAW lagi: Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.
Perkongsian bersama Ust. Aziran Mat Noor.

Diam!


Berdiam adalah lebih baik jika tak tahu berkata baik tentang orang.

Berdiam adalah lebih baik dari cakap banyak tetapi menyakitkan hati orang.

Adakalanya hati seseorang itu sakit jika ada org bercakap yang tidak betul tentang dirinya, tetapi mengambil keputusan utk berdiam kerana ada 1001 hikmah jika berdiam dan tidak layankan org yang bercakap itu. Dan mereka akan dapati ia, org yang bercakap akan berhenti bercakap. Dan orang2 ini hanya akan mempamerkan kelemahan diri sendiri. Lambat laun, makan diri.

Kita dikurniakan lidah oleh Pencipta kita bukan utk digunakan sewenang-wenangnya dan mengeluarkan kata-katab yang sia-sia. Berhati-hatilah menggunakan lidah yang diberi. Setiap perkataan di hitung.

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK
DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK
SALAH.

YANG SALAH ADALAH APABILA MEMIKIRKAN KESALAHAN
ORANG LAIN.

“Manusia tidak akan dapat mengalahkan
syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang
terbaik ialah diam kalau kita tidak
dapat bercakap kearah perkara-perkara
yang baik. Bicara yang baik adalah
lambang hati yang baik dan bersih yang
bergantung kepada kekuatan iman pada
diri manusia”

Antara kelebihan berdiam diri:

1. Sebagai ibadah tanpa bersuah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada
orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat
pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis Rasulullah: ” Barangsiapa yang banyak perkataannya, maka banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, maka banyaklah dosanya, dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka adalah utama baginya”

Itu sahaja utk hari ini. Ambil yang baik, buang yang buruk. Allah Maha Besar.

-Perkongsian hasil dari pembacaan artikel2 & buku2 motivasi.

Jangan Mengeluh

Student leadar, mana boleh mengeluh!... mana kanda? ^_^

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB,
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB,
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "
- Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB,
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB,
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). "


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB,
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB,
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB,
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. "
- Surah At-Taubah ayat 129


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB,
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB,
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yg dusta."
- Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Perkongsian bersama dari kanda.

Dipetik dari buku2 & artikel motivasi tertentu.


Monday, November 28, 2011

Bola

Musim perlawanan bola sepak tidak kira apa jenis pertandingan kian rancak berlangsung. Alhamdulillah, kemenangan tanpa kalah di Sukan Sea 2011.
Sedikit kurang bernasib baik utk kelayakan sukan olimpik.

Walaubagaimanapun, sekadar perkongsian & pendapat...

"Jika tak mampu menyokong pada saat sukar & kekalahan,
JANGAN bersorak apatah lagi berdondang sayang ketika menang"

Kita perlukan sokongan semangat tidak kira apa situasi.
Bukan entiti yang bermuka dua ibarat meludah kelangit.

Mentaliti kita perlu anjakan.

Sunday, November 27, 2011

Konvokesyen


Alhamdulillah, minggu ni media2 termasuk 'muka buku' kita diwarnai dgn gambar2 konvokesyen graduan2 baru.
Tahniah & slmt dtg ke dunia pasca siswazah!
Keluar dr U akademik, kini anda mendaftar pula di 'universiti' sebenar kehidupan.
Tersenyum & bergembiralah selagi mana anda boleh tersenyum ketika masih 'berbulan madu' sempena konvokesyen.
Hadapilah konflik penempatan kerjaya slps ini dgn penuh ketenangan & sifat matang.
Gunakan gelaran graduan bukan hanya pd maklumat PNGK & PNGS yg tercatat pd transkrip, tp keprofesionalan kita & kalian menghadapi sesuatu.
Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui segala sesuatu & Dia juga maha pemurah lg penyayang.
Happy konvokesyen! Take care. ^_^

Thursday, November 17, 2011

Keputusan UPSR hari ini. Tahniah atas usaha serta doa anak2, ibu bapa, pendidik, sekolah, masyarakat, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Kementerian & pemerintah. Setinggi2 syukur kpd ALLAH swt. Jangan jadikan bilangan A sebagai KPI. Tetapi nilai dalam diri & kesungguhan anak2 kita berjuang hingga ke hujung mata pensel yg terakhir... KPI yg wajib diutamakan, hubungan dgn Allah swt.. Solat. Ini yang akan menentukan kualiti hidup anak2 utk 20 tahun mendatang. Ingat, janji kita hidup pd Allah utk mencari keredhaanNya. Bukan pujian/penghargaan manusia. Kejar akhirat, dunia dapat. InsyaAllah. Sayang semua! Take care. (^_^)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget