Wednesday, December 28, 2011

9 Sebab Untuk Anda Minum Air

Membina tabiat minum air adalah perlu untuk setiap manusia kerana air adalah keperluan harian. Manusia boleh hidup lama tanpa makanan tetapi ketiadaan air akan menyebabkan badan dan fungsi organ menjadi lemah dalam masa yang singkat. Keperluan air individu adalah berbeza, antara 3 liter hingga 8 liter air sehari. Selain dari itu pengambilan air yang secukupnya boleh membantu anda untuk mengawal lain-lain masalah kesihatan.

1. Menurunkan berat badan

Air adalah salah satu alat terbaik untuk menurunkan berat badan, pertama sekali kerana ia sering menggantikan minuman berkalori tinggi seperti soda dan jus dengan minuman yang tidak mempunyai apa-apa kalori. Tetapi ia juga penahan selera yang besar, dan kerap kali apabila kita rasa kita lapar, kita sebenarnya hanya dahaga. Air tiada lemak, tiada kalori, tiada karbohidrat atau gula. Minum banyak air untuk membantu regimen berat badan anda.

2. Jantung yang sihat

Minum jumlah air yang baik boleh menurunkan risiko serangan jantung. Satu kajian selama enam tahun yang diterbitkan pada Mei 1, 2002 American Journal Epidemiologi mendapati bahawa orang-orang yang minum lebih dari 5 gelas air sehari adalah 41% kurang kemungkinan meninggal dunia akibat serangan jantung dalam tempoh kajian daripada orang-orang yang meminum jumlah yang kurang daripada dua gelas.

3. Tenaga

Nyahhidrat boleh menyerap tenaga anda dan membuatkan anda berasa letih - dehidrasi boleh menurunkan 1 atau 2 peratus daripada berat badan anda. Jika anda dahaga, anda sudah mengalami dehidrasi - dan ini boleh membawa kepada keletihan, kelemahan otot, pening dan simptom lain.

4. Penawar sakit kepala

Satu lagi tanda-tanda dehidrasi adalah sakit kepala. Malah, sering kali apabila kita mempunyai sakit kepala ia hanya satu perkara yang tidak meminum air yang mencukupi. Terdapat banyak sebab-sebab lain sakit kepala, tetapi dehidrasi adalah salah satu sebab yang biasa.

5. Kulit yang sihat

Air minuman yang boleh membersihkan kulit anda dan kulit akan lebih lembab selepas air minuman. Ia tidak akan berlaku dalam sekelip mata, tentu saja, tetapi hanya seminggu meminum jumlah air yang sihat boleh memberi kesan yang baik pada kulit anda.

6. Pencernaan

Sistem penghadaman kita memerlukan jumlah air yang banyak untuk menghadamkan makanan dengan betul. Seringkali air boleh membantu mengubati masalah asid dalam perut, dan air bersama-sama dengan serat boleh menyembuhkan sembelit (selalunya disebabkan oleh dehidrasi).

7. Pembersihan

Air yang digunakan oleh badan boleh membantu mengusir toksin dan bahan buangan daripada badan.

8. Risiko kanser

Minum sejumlah air yang sihat telah juga didapati mengurangkan risiko kanser kolon sebanyak 45%. Banyak minum air juga boleh mengurangkan risiko kanser pundi kencing sebanyak 50% dan berpotensi mengurangkan risiko kanser payudara.

9. Senaman yang lebih baik

Ternyahhidrat teruk boleh menjejaskan aktiviti-aktiviti sukan anda, memperlahankan anda dan membuat ia lebih sukar untuk angkat berat. Senaman memerlukan air tambahan, jadi pastikan anda minum air sebelum, semasa dan selepas senaman.

Bagaimana untuk membentuk tabiat minum air

Jadi anda yakin bahawa air adalah sihat, tetapi anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana untuk membuat air minum satu tabiat harian. Berikut adalah beberapa tips yang boleh membantu.

* Berapa banyak air?

Ini adalah satu soalan yang boleh dibahaskan. Apa yang jelas adalah bahawa yang syor lama "lapan 8 auns gelas sehari" tidak betul, kerana beberapa sebab..anda mesti minum air sebelum anda dahaga..kerna dahaga adalah satu proses dehidrasi

* Bawa botol

Ramai orang mendapati ia berguna untuk mendapatkan botol minum plastik besar, isi dengan air, dan membawa sekitar dengan mereka sepanjang hari. Saya suka untuk menyimpan segelas air di meja, dan saya minum sepanjang hari. Apabila ia kosong, isi semula, dan terus minum.

* Tetapkan peringatan

Set jam tangan anda ke bip di bahagian atas setiap jam, atau menetapkan peringatan komputer berkala, jadi anda tidak lupa untuk minum air.

* Gantikan air

Jika anda biasanya akan minum soda, atau minuman manis, elok minum segelas air. Cuba juga air mineral.

* Penapis

Beli penapis air daripada membeli air mineral yang dijual di kedai..lebih jimat dan menguntungkan

* Latihan

Bersenam boleh membantu membuat anda mahu minum lebih banyak air. Ia tidak perlu untuk minum minuman sukan apabila anda bersenam, melainkan jika anda melakukan lebih daripada satu jam. Hanya minum air. Jika anda akan bersenam, pastikan minum air dua jam lebih awal daripada masa, supaya ia akan mendapatkan melalui sistem anda dalam masa, dan sekali lagi, minum semasa dan selepas senaman juga.

* Pemantauan

Ia sering membantu, apabila membentuk tabiat baru, untuk menjejaki - ia meningkatkan kesedaran dan membantu anda memastikan bahawa anda tinggal di landasan yang betul. Pastikan log kecil (ia boleh dilakukan pada kad indeks atau buku nota), yang boleh jadi semudah sebagai tanda semak bagi setiap gelas air yang anda minum.


air kosong juga baik untuk kesihatan


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...